SF Ondernemerstip #4: Geluk afdwingen

28 april 2018

Geluk? Geluk is een verdienste voor hard werken. Hoe harder je werkt hoe meer geluk je hebt…

Geluk wordt meestal beschouwd als iets waarover we geen controle hebben, zowel in het dagelijks leven als in zaken. Toch kennen we de uitspraak; Geluk dwing je af. De CEO van McDonalds Ray Kroc zei ooit dat hoe harder je zweet hoe meer geluk je zult hebben… De realiteit is dat beide waar zijn.

Omdat wereldwijde markten volatieler en minder voorspelbaar worden, speelt geluk tegenwoordig meer dan ooit een onvermijdelijke rol bij het succes van bedrijven. Start een start-up op hetzelfde moment als een rivaal en het kan juist geluk zijn dat bepaalt wie slaagt en wie niet. Maar geluk, hoe dwing je het af? Geluk lijkt zo ongrijpbaar.

Geluk afdwingen
Een weloverwogen bedrijfsplan is nodig om niet enkel te vertrouwen op geluk.  Een goed idee, ondersteund door gedetailleerd marktonderzoek en solide financiële planning, kan een start-up helpen om de grillen van de markt voor te blijven. Een goed plan brengt een handelwijze in kaart in turbulente tijden, beschermt tegen het onbekende, en bereidt het bedrijf voor op onvoorziene omstandigheden. Bovendien kan een goed doordacht plan ervoor zorgen dat je bedrijf in een gunstige positie juist kan profiteren van ontstane marktomstandigheden. Dus wat heeft dit met geluk te maken?

Geluk is niet iets dat komt aanwaaien maar iets dat je afdwingt door hard werken en goed plannen, slim zijn. Met andere woorden, wat geluk lijkt, is vaak het resultaat van planning. Met zoveel variabelen speelt geluk waarschijnlijk een rol bij het overleven van een start-up. Maar een goed plan vermindert hoeveel geluk een bedrijf nodig heeft. Dat gecombineerd met hard werken zal je succesvol maken en ‘geluk’ zal zijn weg naar je vinden.

Herken het geluk en pak het met beide handen aan, werk hard en plan je stappen. Want het geluk herkennen en omzetten in bruikbare handel is een talent op zich. Goed voorbeeld hiervan is de 3M Post-it briefjes. Iedereen kent ze… De uitvinding van herbruikbare lijm was een toevallige ontdekking, het vervolgens omzetten naar een zeer succesvolle business was een zeer goed zakelijk inzicht. Dat geluk, gecombineerd met zakelijk inzicht, planning en hard werken heeft Post-it groot gemaakt.

Zonder geluk vaart niemand wel. Maar de hoeveelheid geluk je gaat hebben in je zakelijke leven, dat heb je min of meer zelf in de hand.