SF Ondernemerstip #5: Start klein, denk groot

28 mei 2018

Start klein en denk groot, de tweede stap

Het bedrijfslandschap lijkt vaak te worden gedomineerd door zakelijke grootheden en multinationals, de realiteit is echter dat kleine bedrijven in aantal een grotere vertegenwoordiging kennen dan de grote jongens. In feite groeien de meeste kleinere bedrijven nooit buiten het bereik van de eigenaar, ze beginnen klein en blijven klein.

Aspiratie, of het gebrek daaraan, is een sleutelfactor voor kleinschalige bedrijven. Veel eigenaren van kleine bedrijven zijn tevreden met de levensstijl die het bedrijf hen toestaat en hebben geen verlangen naar verdere groei. De ondernemer zal daardoor ook geen moeite doen om buiten zijn comfortzone te treden en deze groei te realiseren.

Buiten zijn eigen netwerk op zoek gaan naar kapitaal bijvoorbeeld, dat werpt een drempel op. De grootste reden voor een gebrek aan groei is en blijft namelijk financiën. Groei vereist toegang tot kapitaal, wat vaak lastig en duur is voor kleine bedrijven. Bovendien houdt het aantrekken van kapitaal vaak ook onbeperkte aansprakelijkheid in dat het persoonlijk vermogen van een eigenaar (zoals bijvoorbeeld het ouderlijk huis) in gevaar brengt als het bedrijf faalt – een risico dat velen niet willen nemen. De comfortzone, eenmaal bereikt, is dan al snel comfortabel genoeg…

Ondernemersgeest is gedefinieerd als de bereidheid om risico’s te nemen. Ondernemers die wel streven naar groei moeten bereid zijn om de riskante maar belangrijke tweede stap te zetten. Voor de meeste eigenaren van kleine bedrijven betekent dit dat ze het eerste niet-gezinslid in dienst hebben en beginnen met het verwerven van de nodige leiderschap- en managementvaardigheden om het bedrijf op te schalen en de mensen, systemen en processen te beheren en verder te optimaliseren.

Een gemeenschappelijk verschil tussen de grote jongens en bedrijven die klein blijven, is de bereidheid om risico’s te nemen. Dus wens je te groeien? Stel jezelf de vraag hoe comfortabel en houdbaar je comfortzone is en welke risico’s je bereid bent te nemen in het nemen van je volgende stap.

Het kunnen inschatten van je risico’s maar ook juist het kunnen inschatten van je mogelijkheden deze risico’s te beheersen gaat een belangrijke factor zijn in je beslissing te groeien of klein te blijven. Eenmaal de keuze voor groei is gemaakt; verbreed je horizon, blijf stabiel en kijk vooruit.