SF Ondernemerstip #2: DOEN!

1 maart 2018

Als je het kan dromen, kan je het…..
De redenen om een bedrijf te starten zijn talrijk. Sommige mensen dromen ervan hun eigen baas te zijn, sommige maken van hun hobby een winstgevende onderneming. Hoewel Walt Disney’s stelregel “als je het kunt dromen, je het kunt doen” mooi klinkt, is de praktijk helaas vaak minder romantisch. Het nastreven van de droom is en blijft een risico zonder de juiste instelling. Degenen die het proberen, moeten de ondernemersgeest hebben om zonder angst een goedbetaalde baan op te geven, het alleen te doen en een toekomst vol onzekerheid tegemoet te zien. Maar als je het niet doet, zal je het nooit weten! Dus het daadwerkelijk doen, is de grote stap van dromen naar realiteit.

Blijf erin geloven
Jongere ondernemers maken steeds meer deel uit van de startersmarkt. Ze hebben vaak toch ook al wel wat vaardigheden en kennis opgedaan in het bedrijfsleven en genieten van de opwinding en vrijheid van het runnen van hun eigen onderneming.

Erin blijven geloven en de bereidheid risico’s te nemen is wat ondernemers vaak gemeen hebben. Blijf realistisch, optimistisch en laat je niet zomaar uit het veld slaan. Weinig ondernemers krijgen het direct de eerste keer goed en het vereist veerkracht en vastberadenheid om door te gaan ondanks tegenslag. Het vergt doorzettingsvermogen om positief te blijven wanneer klanten, banken of financiers niet direct warm lopen voor je ideeën.

Sommige startups hebben weinig kapitaal nodig, maar toch echt de meeste hebben wel degelijk financiering nodig tijdens hun vroege groeifase. Een ondernemer moet banken en andere financiers kunnen overtuigen dat zijn concept zal aanslaan en dat ze de vaardigheden hebben om het idee om te zetten in een winstgevende onderneming.

Het businessplan
De sleutel tot het veiligstellen van financiering is een businessplan. Een goed plan zal het idee zelf beschrijven, gedetailleerd ondersteunend marktonderzoek benoemen, operationele en marketingactiviteiten beschrijven en financiële voorspellingen doen. Het plan moet ook een strategie schetsen voor groei op de lange termijn en onvoorziene omstandigheden identificeren als de zaken niet volgens plan verlopen. Onderbouw ook vooral goed waarvoor de financiering nodig is en wat het voor voordelen gaat opleveren ten opzichte van het groeien zonder deze financiële middelen. Benadruk hier ook de toekomstige kracht om uit eigen activiteiten te kunnen verder groeien en bestaansrecht op te bouwen.

Te veel ondernemers stappen over deze basisbeginselen heen terwijl juist de ondernemer zelf, de bedenker van het idee, de enige persoon is die met een goed businessplan in de hand de financier kan overtuigen.

Dus heb je een idee en geloof je erin? Heb lef, neem risico maar vooral DOE HET!