SF Ondernemerstip #3: Realistisch positioneren

30 maart 2018

Je vindt een gat in de markt, maar is er een markt in dat gat?

 

Het vinden van een gat in de markt dat niet wordt bedreigd door concurrentie, is de heilige graal van de positioneringsstrategie. Helaas is het welbekende gat in de markt vaak een illusie en de voordelen van het vinden van een gat in de markt wordt vooral ook omgeven door veel vraagtekens en onzekerheden. Je begeeft je immers op onbekend terrein, niemand was er eerder.

Hoewel concurrentie een vast gegeven zal zijn, maakt het je business moeilijk. Het draagt direct bij ​​tot een steeds neerwaartse druk op de prijzen, steeds stijgende kosten, en een onophoudelijke noodzaak om rivalen te slim af te zijn. Daarentegen liggen de voordelen van het vinden van een gat in de markt (zijnde een niche in een markt zonder bestaande concurrentie) voor de hand: meer controle over prijzen, lagere kosten en betere winsten. Het identificeren van een daadwerkelijk gat in de markt, gecombineerd met een dosis ondernemersgeest, is vaak alles wat nodig is om een ​​nieuw bedrijf te starten. Maar dat is uiteraard niet het enige wat telt! Er zijn legio aan succesverhalen zoals Twitter, Facebook en meer recent bijvoorbeeld Tesla maar ook zeker niet alle zogenaamde gaten in de markt verzekeren je van succes! Is het gat in de markt groot genoeg om er daadwerkelijk een markt van te maken en je stevig te positioneren?

Onbezet marktgebied kan grote kansen bieden voor bedrijven, maar de uitdaging ligt in het identificeren van welke leemten winstgevend en welke verlieslatend zijn. Enthousiasme en realisme zouden hier hand in hand moeten gaan om tot succes te komen en de juiste keuze te maken. In de jaren negentig werden veel bedrijven enthousiast over het potentieel van de “groene” markt over een hele reeks van producten en goederen. Maar deze markt is niet winstgevend gebleken. Dit markeert een van de potentiële valkuilen bij het identificeren van een gat in de markt op basis van marktonderzoek. Soms hebben consumenten namelijk een sterke houding of mening over trends of kwesties, zoals ecologie, die ze niet graag overwegen bij de aankoop van producten. Vooral als ze van invloed zijn op de kosten.

Dus stel je altijd de vraag indien je een gat in de markt hebt gevonden of je doelgroep groot genoeg is om succesvol te zijn en het belangrijkste, of deze doelgroep bereid is ervoor te betalen?